Motorlok

 

Ohsan

Ohsan
Ohsan

press to zoom
Ohsan
Ohsan

press to zoom
Ohsan
Ohsan

press to zoom
1/2

Tillverkare
Typ
Till nr-/år
Föregående ägare namn/nr
Till Ohs
Vikt
Axelföljd

Kalmar verkstad AB

36/1937
Ohs Bruk AB 1
1948
7600kg

1'B

Motorloket ”Ohs” historia började redan 1894 då Nättraby-Alnaryds Järnväg förkortat NAJ (senare Nättraby Alnaryd Älmeboda Järnväg förkortat NAÄJ) köpte in två ånglok från Motala Verkstad, NAJ 1 (142/1894) och NAJ 2 (148/1894),

 

dessa lok var av samma typ som Stafsjö Järnvägs nr 2 ”Virå”, som idag finns bevarad vid Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred.

Då ånglok 1 och 2 skrotades på 1930-talet skickades ramverket med hjul och allt från lok nr 2 till Kalmar Verkstad AB där de byggde upp ett motorlok på denna.

Loket fick en asymmetriskt placerad hytt mellan två motorhuvar, vilka innehöll var sin Ford V8:a på 75 hästkrafter, dessa drev en blindaxel som med kedjor drev bakre drivhjulen, då man även behöll koppelstängerna som fanns på ångloket så fick man drivning på samtliga drivhjul.Ombyggnaden till motorlok blev klar 1937 och loket levererades till Nättrabybanan 1938.

 

Helsingborg

Helsingborg
Helsingborg

press to zoom
Helsingborg
Helsingborg

press to zoom
1/1

Tillverkare
Typ
Till nr-/år
Föregående ägare namn/nr
Till Ohs
Vikt
Axelföljd

Diema
DS 14
2518/1962
Helsingborgs Tegelbruk
1979
2800kg
B

*Text saknas*

 

Halmstad

Halmstad
Halmstad

press to zoom
Halmstad
Halmstad

press to zoom
1/1

Tillverkare
Typ
Till nr-/år
Föregående ägare namn/nr
Till Ohs
Vikt
Axelföljd

MBA (O&K)
120hk
13584/1944
PKP Ty-3 195
1975

C+tender